Koudgeperste brok

Izar
Berichten: 36
Lid geworden op: 27-03-2012 21:24

Koudgeperste brok

Bericht door Izar » 01-05-2012 22:50

Dag allemaal,

Izar krijgt nu al enige tijd KVV, maar af en toe ook nog zijn vorig merk van brokken (4 avonden in de week). Ik merk dat de brok niet ideaal combineert in het voedingsschema. Maar ik wil het ook niet volledig schrappen.
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe brok, en had graag jullie idee over onderstaande samenstellingen. Ik ga de merken niet vermelden om de discussie zo open mogelijk te houden.

Brok 1:

Samenstelling:
kipvleesmeel (26 %), volkorenrijst, zalmmeel (6 %), aardappelen, rapzaadolie koudgeperst, zeealgen, alfalfa, rijstzemelen, bieten, specerijkruiden, peren, appels, eigeelmeel, kummel, lijnzaadolie, johannisbrood, steenaarde, kiezelgoer, Yucca Schidigera, bosbessen, sporenelementen, vitamines
Toegevoegde stoffen:
vitamine A (11.800 IE/kg), vitamine D3 (1.180 IE/kg), vitamine E (230 mg/kg), vitamine B1 (4,4 mg/kg), vitamine C (175 mg/kg), vitamine B2 (8,6 mg/kg), vitamine B6 (5,2 mcg/kg), vitamine B12 (53 mcg/kg), biotine (255 mcg/kg), foliumzuur (0,44 mg/kg), niacine (27 mg/kg), pantotheenzuur (9,8 mg/kg), cholincholoride (1.560 mg/kg)

Sporenelementen:
zink als zinkoxide (75 mg/kg), ijzer als ijzer-(II)-sulfaat, monohydraat (245 mg/kg), mangaan als mangaan-(II)-sulfaat, monohydraat (59 mg), koper als koper-(II)-oxide (14 mg/kg)

Analytische bestanddelen:

calcium 1.2 %
ruwe as 8.4 %
ruw eiwit 23.0 %
magnesium 0.09 %
vocht 10.0 %
fosfor 0.9 %
ruwe vezel 6.5 %
ruw vet 10.0 %

Brok 2:

Cereals / Getreide / Céréales/Granen, Meat and meat derivatives / Fleisch und tierische Nebenerzeugnisse / Viande et sous-produits d‘ origine animale/ Vlees en dierlijke bijproducten, Derivatives of vegetable origin / Pflanzliche Nebenerzeugnisse / Sous-produits d’origine végétale/Plantaardige bijprodukten,  Oils and fats / Öle und Fette / Huiles et graisses/Oliën en vetten, Minerals / Mineralstoffe / Mineraux/Mineralen
                                                              
Analytical constituents: / Analytische Bestandteile: / Tables d‘ analyses/Analytische bestanddelen:
Crude protein / Rohprotein / Protéines brutes/Eiwit 25.0      %
Crude oils and fats / Rohöle und -Fette /Lipides brutes/ Vet 14.0       %
Crude fibre / Rohfaser / Fibres brutes/Celstof
2.0       %
Crude ash / Rohasche /Cendres brutes/ As 7.5        %
Calcium / Kalzium / Calcium/Calcium 1.2         %
Phosphorus / Phosphor /Phosphore/ Fosfor 0.8        %
 
FEED ADDITIVES PER KG: / FUTTERMITTELZUSATZSTOFFE PRO KG: /ADDITIFS PRO KG
TOEVOEGINGSMIDDELEN PER KG:
nutritional additives: / ernährungsphysiologische Zusatzstoffe:  /Additifs nutrionnels/ Nutritionele toevoegingsmiddelen:
E672 Vitamin A / E672 Vitamine A 18000 IU / IE, E671 Vitamin D3 / E671 Vitamine D3 1800 IU / IE,Vitamine E (alfa-tocopherol acetate) / Vitamin E (alpha-Tocopherol-Acetat) / Vitamine E (alfa-tocopherol acetaat) 75 IU / IE, E4 (cupric (II) sulphate) / E4 (Kupfer (II) sulfat) / E4 (koper) 5.0 mg, E6(zinc sulphate) / E6 (Zinksulfat) / E6 (zink) 65.0 mg, E1 (ferrous sulphate) / E1 (Eisensulfat) / E1(ijzer) 50.0 mg, E5 (manganous(II)oxide) / E5 (Mangan (II) oxid) / E5 (mangaan) 35.0 mg, E3(cobaltous carbonate) / E3 (Kobaltcarbonat) / E3 (kobalt carbonaat) 0.5 mg, E2 (calcium iodate) / E2(Kalziumjodat) / E2 (jodium) 1.5 mg
Preservatives and antioxidants / Konzervierungsmittel und Antioxidantien / Conserveermiddelen en
antioxidanten.

Brok 3:
Vlees en dierlijke producten (rundvlees en hemoglobine poeder), mais, tarwe, rijst (alle drie voorgekookt), vetten en oliën (rundervet, sojaolie,zonnebloemolie, lijnzaadolie (koudgeperst)), biergist, lecithine, inuline, mineralen, vitaminen en sporenelementen.

Analyse:

Ruw eiwit: 24,0%
Ruw vet: 14,0%
Ruwe celstof: 2,0%
Ruwe as: max. 6%
Vocht: 8,0%
Calcium(Ca): 1,0%
Fosfor(P): 0,8%
Kalium(K): 0,6%
Natrium(Na): max. 0,2%
Magnesium(Mg): 1450 mg/kg

Nutritioneletoevoegingsmiddelen per kg:

E672 Vitamine A (retinol): 12500 IE
E671 Vitamine D3 (25-hydroxycholecalciferol): 1.250 mg
Vitamine E: 100 mg
Vitamine K: 3 mg
Vitamine B1 (thiamine): 12,5 mg
E101 Vitamine B-2 (riboflavine): 12 mg
Niacine: 50 mg
Vitamine B6 (pyridoxine hydrochloride): 7,3 mg
Vitamine B12 (cobalamine): 0,05 mg
Vitamine C (ascorbinezuur): 100 mg
Pantotheenzuur (vit. B5): 52 mg
Biotine (vit. H): 0,23 mg
Folinezuur (vit. B9): 9 mg
Inositol: 300 mg
Choline-Chloride: 2 mg
E5 Mangaan (mangaan(II)oxide/-sulfaat): 28 mg
E4 Koper ( Koper(II)sulfaat/- Chelaat): 8 mg
E6 Zink (Zinksulfaat/-Chelaat): 60 mg
3b8.10 Selenium (organische vorm CNCM 1-3060): 0,2 mg
Jodium (kaliumjodide): 0,8 mg
E3 Cobalt(II)sulfaat (heptahydraat): 2 mg

Brok 4:
Samenstelling
Gevogeltevleesmeel (27% in de droge massa), volkoren maïsmeel (geëxtrudeerd, 13%), volkorenrijstmeel (geëxtrudeerd, 13%), wildpenspoeder (5%), rijstkiemen, botmeel, maïskiemen, aardpeerpoeder, bietenpoeder, vispoeder (5%), lijnzaadolie, raapzaadolie (beide koud geperst), fruit-poeder (uit: Sint-Jansbrood, ananas, papaja, banaan, West-Indische kersen, appel, peer, bosbessen, mango, framboos), aromatische kruiden, eigeelpoeder, zalmolie, algenpoeder, spoorelementen en vitaminen. Alle vaste ingrediënten zijn gemalen tot meel. Daardoor wordt de biologische beschikbaarheid van de natuurlijke producten, het mengen en de vitale stof door een koude drukpers techniek optimaal verbeterd.

Additieven:
vitamine A (10.500 IE/kg), vitamine D3 (1050 IE/kg), vitamine E (200 mg/kg), vitamine B1 (3,5 mg/kg), vitamine B2 (7 mg/kg), vitamine B6 (4,2 mg/kg), vitamine B12 (42 mcg/kg), biotine (210 mcg/kg), foliumzuur (0,35 mg/kg), niacine (21 mg/kg), vitamine C (140 mg/kg), panthotheenzuur (7 mg/kg), choline-chloride (1050 mg/kg), ijzer (200 mg/kg), cobalt (1 mg/kg), mangaan (48 mg/kg), seleen (0,25 mg/kg), koper (10 mg/kg), zink (65 mg/kg), jodium (1,6 mg/kg)
Analytische bestanddelen:

natrium 0.39 %
ruw vet 10.5 %
calcium 1.3 %
kalium 0.69 %
ruwe vezel 3.3 %
magnesium 0.18 %
vocht 11.0 %
fosfor 1.0 %
ruwe as 7.0 %
ruw eiwit 25%

Ziezo, hopelijk kunnen jullie mij wat advies geven.
Oja, weet iemand ook of het kwaad kan dat er koper in de voeding zit?
Smiling eyes - just you and me

Akasha
Berichten: 262
Lid geworden op: 14-12-2008 10:47

Bericht door Akasha » 02-05-2012 01:00

Heb er niet genoeg verstand van, ik ga meestal af op welk merk er veel tevreden van zijn en dan probeer ik dat, ik zou inderdaad kijken naar de hoeveelheid koper kwestie van je witje wit te houden want de voeding kan veel verschil maken qua kleur van de vacht.

Voica
Site Admin
Berichten: 1232
Lid geworden op: 09-12-2008 08:04

Bericht door Voica » 02-05-2012 09:28

8 à 10 Mg koper is niet zo erg.... pas als't rond de 20 mg koper draait dan wordt je woefke GEEL...

Persoonlijk zou ik voor de eerste brok gaan, maar daar zit al 14 mg koper in.
Nu als je dat maar een paar keer geeft zou het zo géén grootte invloed mogen hebben, waarom niet helemaal overschakelen ?
Afbeelding

Izar
Berichten: 36
Lid geworden op: 27-03-2012 21:24

Bericht door Izar » 02-05-2012 12:55

Voica schreef:8 à 10 Mg koper is niet zo erg.... pas als't rond de 20 mg koper draait dan wordt je woefke GEEL...

Persoonlijk zou ik voor de eerste brok gaan, maar daar zit al 14 mg koper in.
Nu als je dat maar een paar keer geeft zou het zo géén grootte invloed mogen hebben, waarom niet helemaal overschakelen ?
Helemaal overschakelen zien mijn ouders niet zitten die hem af en toe 's avonds eten geven. Verder is het ook wel makkelijker om eens mee te nemen als we een hele dag, of meerdere dagen weg zijn. Of voor noodgevallen als ik niets heb uitgelegd.
Als ik weet dat ik pas laat met Izar mag trainen, krijgt hij in de auto meestal ook al wat brok zodat zijn maag niet helemaal leeg is als hij het plein op moet.
Smiling eyes - just you and me

Linsay
Berichten: 287
Lid geworden op: 07-02-2010 10:40

Bericht door Linsay » 02-05-2012 23:00

Mijn mening.
Ik zou geen enkele van die brokken aan men honden geven. :lol:
Al vind ik de eerste nog het ''beste'' klinken.

Brok 1
kipvleesMEEL En 26% is nu ook niet wauw

Brok 2
Hoeveel vlees zit daarin? En ik ben wat allergisch aan het woord dierlijke bijproducten (aleh woorden :lol: )

brok 3
ook terug, hoeveel vlees zit erin?
En maïs en tarwe zou ik vermijden.

brok 4
Maïs! 13%...

Maar das maar mijn mening he.

groetjes

Izar
Berichten: 36
Lid geworden op: 27-03-2012 21:24

Bericht door Izar » 03-05-2012 11:16

@ Linsay:

Is er dan wel een brok die je kan aanraden?

De vleespercentages van brok 2 en 3 kan ik online nergens terugvinden. Misschien dat ik het op de zakken kan terugvinden, maar ik ben voorlopig nog niet in de winkel geraakt.
Smiling eyes - just you and me

Linsay
Berichten: 287
Lid geworden op: 07-02-2010 10:40

Bericht door Linsay » 03-05-2012 20:16

Izar schreef:@ Linsay:

Is er dan wel een brok die je kan aanraden?

De vleespercentages van brok 2 en 3 kan ik online nergens terugvinden. Misschien dat ik het op de zakken kan terugvinden, maar ik ben voorlopig nog niet in de winkel geraakt.
Over welke merken gaat het precies?
En rond welke prijsklasse ben je opzoek?

Ik heb voor Ushi ook lang gezocht naar een goede brok :)
Geen makkelijke klus.

Izar
Berichten: 36
Lid geworden op: 27-03-2012 21:24

Bericht door Izar » 04-05-2012 20:06

De prijsklasse zit ongeveer tussen de 40 en 65 euro voor 15 kilo waarin ik zoek. Hij heeft het eigenlijk altijd goed gedaan op de brok die hij eerst kreeg, maar de da zei dat ik beter een geperste brok geef als ik ook vlees geef omdat dit qua vertering dicht op elkaar aansluit. Ik heb nu ook wel het idee dat die vorige brok op zijn maag ligt soms.
Smiling eyes - just you and me

pazzuzzu
Berichten: 493
Lid geworden op: 10-12-2008 19:32

Bericht door pazzuzzu » 06-05-2012 17:03

ik weet van Witte Herder-eigenaars die hun hond gans z'n leven op Frolic (zowat het slechtste voer dat 'r bestaat) hebben gezet ; het dier is 12 jaar geworden en zag op het eind van z'n leven nog even sneeuw-wit dan dat ie geboren was. Daaraan zie je hoe relatief dat allemaal is.
Uw gezond verstand gebruiken is, tot hier toe, nog steeds de beste tip.
Kijk hoe je huisdier reageert op de voeding die je geeft.
De mijne krijgen nu al een hele poos de brokken van de Lidl. Het zal zeker niet het meest kwalitatieve en hoogststaande zijn maar ze voelen zich 'r goed bij.
De Brekkies van de Colruyt werden hier dan weer heel slecht onthaald. In die zin dat ons Nikki in mum van tijd vol boebbelen stond en zich kapot krapte. Na een week Lidl-voeding en alles was weer vergeten. Maar ik neem dan ook steeds de 'Lamb & rice' ; de zakken met 'boeuf' (koe dus) daar krijgen ze vierkant 't schijt van. (sorry voor m'n plat woordgebruik).
Vroeger gaf ik ook wel Fides Lamb & rice. Redelijk duur maar wel goeie voeding.

Linsay
Berichten: 287
Lid geworden op: 07-02-2010 10:40

Bericht door Linsay » 06-05-2012 19:49

Ik geef markus muhle en ben daar heel content van.

Nu ben ik andere brokken aan het proberen, die op papier er beter uitzien, maar het resultaat is niet zoals verwacht.

Hierna terug naar MM. Ik geef ook wel kvv en vers.

Plaats reactie