hoe voed ik mijn hond juist

Plaats reactie
Monique
Berichten: 254
Lid geworden op: 09-12-2008 10:17

hoe voed ik mijn hond juist

Bericht door Monique » 11-12-2008 17:27

Voeding



In principe is elk compleet voer goed.


Deze zijn volledig en voldoen aan alle eisen. Geef dus nooit extra vitaminen en kalk erbij zonder doktersadvies.


Zo min mogelijk rommelen met het voer is het beste.


De Zwitserse witte herder kan daar over het algemeen slecht tegen, en een fikse diaree kan het gevolg zijn.


Dus bevalt een voer goed en doet de hond het er goed op blijft dan bij dat voer.


Wil je om wat voor reden dan ook over op een ander voer doe dat dan heel langzaam.


Geef in circa 10 dagen steeds iets meer van het nieuwe voer gemengd door het oude voer totdat je helemaal overgeschakeld bent op het nieuwe voer.


Let erop dat de hond niet te dik word, circa 85 % van de honden is te dik.


Een gezonde hond kan beter iets (te) mager zijn dan (te) dik.


Het belangrijkste advies wat wij kunnen geven is dat voedingsadviezen alleen een hulp zijn. Word de hond te dik of laat hij eten staan geef dan minder, word hij te mager geef dan wat meer, met andere woorden “voer met je ogen!”


Let op als de hond ernstige diaree heeft, 2 dagen vasten, wel veel rijstwater geven, voorzichtig beginnen met wit brood, witte rijst gekookte kipfilet of gekookte vis omdat dit lichtverteerbaar is.


Wees alert op diaree bij pups ze drogen sneller uit dan je denkt dus ga op tijd naar de dierenarts!



Vlees -> geef nooit rauw varkensvlees in verband met de


ziekte van Aujeski ( = pseudo-hondsdolheid )



botten -> geen pluimvee en varkensbotten geven, deze versplinteren en een botsplinter in een darm kan fataal zijn.


Harde botten als goed gekookte mergpijp of dijbeenkop zijn prima.


Net zoals buffelhuid, gerookte varkensoren, bullepees, gedroogde pensstaafjes en hondenkoekjes maar wel met mate.


Let wel op dat de hond zich niet in het laatste kleine stukje verstikt.



Pas op met het eten van paardendrollen want pas ontwormde paarden hebben een voor een pup dodelijke dosis werkzame stof in de ontlasting.



Melk -> werkt laxerend



Chocolade -> is vergif voor honden ! dit bevat theobromine en staat garant voor een acute hardstilstand



Geef uw hond ook nooit ander mensen eten, dit is zeer slecht.



Vitamine en kalk -> is overbodig, er zit voldoende in de volledige voeding,


Teveel kan zelf misvorming in de botten veroorzaken
Afbeelding

Plaats reactie