mdr-1 defect

Heb je vragen of medische weetjes, plaats ze dan hier.
Muraco
Berichten: 49
Lid geworden op: 15-05-2011 12:31

Bericht door Muraco » 23-07-2011 14:52

Exocriene Pancreas Insufficientie (EPI)

EPI is een aandoening van de pancreas die we niet zo regelmatig zien bij de hond die erfelijk kan zijn.
Toch is EPI een belangrijke aandoening omdat deze ziekte vroeg onderkend moet worden willen we een goede behandeling kunnen instellen.
De hoofdsymptomen zijn vermageren, grote hoeveelheden mest, diarree en een ruw haarkleed.

Het is een probleem die bij steeds meer witte herders voorkomt....enige nadeel is dat testen niet zomaar kan...ene moment kan het goed zijn en het volgende moment is het goed mis.
Hier is een TLI test voor ontwikkeld, maar zoals gezegd, dat is dan een moment opname...
http://www.causus.be/vrij.cfm?Id=57

DM is een ander verhaal, dit kan vrij gemakkelijk worden getest.

Degeneratieve myelopathie (DM) is een fatale progressieve neurologische aandoening van het ruggenmerg bij honden, vergelijkbaar met multiple sclerose bij mensen. De ziekte heeft een verraderlijk begin en vangt meestal aan tussen de leeftijd van 6 en 14 jaar. Vanaf de eerste tekenen tot het einde verloopt meestal 6 tot 18 maanden.

Op 15 juli 2008 is het gen, verantwoordelijk voor DM, gevonden in 43 hondenrassen. De ziekte wordt vooral geconstateerd bij de Duitse Herdershond en de Welsh corgi Pembroke. Andere rassen gevoelig voor DM zijn: Boxer, Pronkrug (Rhodesian ridgeback) en de Franse buldog. Een test is nu beschikbaar door middel van een zogenaamde “swap”. Eerder al was het gen verantwoordelijk voor deze ziekte bij de Duitse Herdershond geïdentificeerd en een test voor deze honden ontwikkeld maar dan met vers bloed, wat het testen moeilijker maakt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Degeneratieve_myelopathie
Groetjes Diana en een poot van Mike

Voica
Site Admin
Berichten: 1232
Lid geworden op: 09-12-2008 08:04

Bericht door Voica » 23-07-2011 17:52

@Muraco;

Thanks voor de info;

De DM is dat effectief te vergelijken met 'spondylose' ?

EPI , is ook interresant om te weten uiteraard; zou daar eigenlijk ons vienté eens op moeten laten testen, want ik krijg die namelijk nooit dik en heeft de laatste tijd nogal wat huidproblemen; uiteraard heeft dit veel met haar achtergrond te maken; maar wie weet heb ik zo niet de 'oorzaak' gevonden en kan ik die oorzaak aanpakken.
Afbeelding

Muraco
Berichten: 49
Lid geworden op: 15-05-2011 12:31

Bericht door Muraco » 23-07-2011 18:02

Dat heb ik ook wel eens gedacht, dat het vergelijkbaar zou kunnen zijn met spondylose, maar DM is meer iets wat je bij honden vanaf zes jaar aan kunt treffen terwijl spondylose iets is wat jonge honden ook kan treffen.

Ik denk dat spondylose ook een veel pijnlijker proces is dan DM, maar hoop dat nooit in de praktijk te ervaren.

Voor zover ik weet komt DM meer voor dan spondylose, alhoewel ik inmiddels ook een witte ken die waarschijnlijk spondylose heeft...helaas...

Bovendien kan een hond met spondylose nog wel oud worden mbv medicamenten, een hond waarbij DM wordt geconstateerd leeft meestens niet lang meer...
Groetjes Diana en een poot van Mike

Voica
Site Admin
Berichten: 1232
Lid geworden op: 09-12-2008 08:04

Bericht door Voica » 23-07-2011 18:42

Muraco schreef:Dat heb ik ook wel eens gedacht, dat het vergelijkbaar zou kunnen zijn met spondylose, maar DM is meer iets wat je bij honden vanaf zes jaar aan kunt treffen terwijl spondylose iets is wat jonge honden ook kan treffen.

Ik denk dat spondylose ook een veel pijnlijker proces is dan DM, maar hoop dat nooit in de praktijk te ervaren.

Voor zover ik weet komt DM meer voor dan spondylose, alhoewel ik inmiddels ook een witte ken die waarschijnlijk spondylose heeft...helaas...

Bovendien kan een hond met spondylose nog wel oud worden mbv medicamenten, een hond waarbij DM wordt geconstateerd leeft meestens niet lang meer...
Thanks voor de info , again. :lol:
Afbeelding

Plaats reactie