mdr-1 defect

Heb je vragen of medische weetjes, plaats ze dan hier.
monica
Berichten: 819
Lid geworden op: 01-07-2009 23:20

Bericht door monica » 22-07-2011 09:10

dragers zijn ook gevoeliger vor medicatie dan niet dragers wat normaal is
maar ik heb ook verschillenden honden gehad die drager waren en heb er nog daar er indertijd geen sprake van was de honden daar op te kontroleren ik spreek dan van zo ee 10 jaar terug
mijn honden drinken altijd uit dezelfde drinkkom dat kan geen kwaad medicatie gaat het bloed in word niet vermengd met speeksel
al mijn honden hier die drager zijn zijn ondertussen gesterilizeert en totaal geen probleem gehad met verdoving het soort verdoving dat kwaad kan is normaal al uit de handel genomen maar verwittig toch steeds de dierenarts ervan indien ge gaat want niet elke dierenarts is op de hoogte spijtig genoeg
Afbeelding

pazzuzzu
Berichten: 493
Lid geworden op: 10-12-2008 19:32

Bericht door pazzuzzu » 22-07-2011 09:50

hm, weer bijgeleerd ; ik wist echt niet dat dit probleem zo’n grote proporties aangenomen heeft. Ik vond dit eerst zelfs ronduit commerciële uitbuiterij & zwaar overroepen (vooral die testen voor de pups) :oops: :oops: :oops:
Nu bekijk ik de zaken wel enigzins anders.
Ok, ik kom misschien van Mars maar waar ligt eigenlijk de oorsprong van mdr 1 ? Is dat geweten ?
Zoals je aangaf, Monica, was ‘r tot 10 jaar geleden helemaal geen sprake van. Het zal ‘r misschien dan ook wel al geweest zijn maar dat niemand ‘r aandacht aan bestede of onderzoeken naar deed.

manonadams
Berichten: 22
Lid geworden op: 17-07-2011 18:49

Bericht door manonadams » 22-07-2011 10:48

Mijn vriendin heeft een Australian Shephard van negen jaar oud. Toen zij hem kreeg als pup, waren er voor het mdr-1 gen nog geen testen. Er werd toen al wel over mdr-1 gesproken, maar een test ontbrak. Toen de hond een jaar oud was, was er een test en heeft ze dit meteen laten doen. Haar hond was gelukkig vrij.
Dat ging toen nog volgens de bloedtest. Geen idee of er voor die tijd getest werd met DNA.
Tegenwoordig gebeurt de test vaak via het wangslijmvlies. Zo is het tenminste bij Blizzard gegaan.
Gelukkig kan Blizz er wel oud mee worden, maar het blijft altijd opletten geblazen. Het staat in zn paspoort, met koeieletters op het hoesje ervan, er zit een lijst met verboden middelen bij en de hele rataplan zit ook nog eens bij mijn papieren.
Blizz is gechipt, maar van de week laat ik een penning graveren waar ik het ook nog eens op laat zetten. Tja, ik neem het zekere voor het onzekere. Misschien allemaal heel overdreven en overbezorgd, maar ik wil toch echt dat hij nog jaáááááren meedraait! Het zo'n heerlijke knuffelkont en deugniet! Geweldig gewoon!
If it's wrong to love my dog, i don't want to be right

Voica
Site Admin
Berichten: 1232
Lid geworden op: 09-12-2008 08:04

Bericht door Voica » 22-07-2011 10:49

pazzuzzu schreef:hm, weer bijgeleerd ; ik wist echt niet dat dit probleem zo’n grote proporties aangenomen heeft. Ik vond dit eerst zelfs ronduit commerciële uitbuiterij & zwaar overroepen (vooral die testen voor de pups) :oops: :oops: :oops:
Nu bekijk ik de zaken wel enigzins anders.
Ok, ik kom misschien van Mars maar waar ligt eigenlijk de oorsprong van mdr 1 ? Is dat geweten ?
Zoals je aangaf, Monica, was ‘r tot 10 jaar geleden helemaal geen sprake van. Het zal ‘r misschien dan ook wel al geweest zijn maar dat niemand ‘r aandacht aan bestede of onderzoeken naar deed.
Bart,

Dat is net de reden waarom ik de 'testen' wel laat doen, en ook de 'oog-testen'... als niemand het doet; zal de 'ziekte' ook niet bestaan maar weggecijfert worden.

IN de jaren stillekes, bestond het woord 'kanker' ook niet en toch was het er, maar de mensen stierven bvb aan pokken of andere ziektes die toen gekend waren.

Zouden er meer fokkers zijn die de testen bij hun ouderdieren laten doen en bij de pups zou er nog veel meer uitgesloten kunnen worden. Nu moet je wel altijd het volle verstand er bij houden en 'prioriteiten' stellen.

Ik vind het bvb niet 'erg' dat Vaya drager is (met vrije reu gecombineerd), om er dan mee te fokken en dus 'dragers en vrije ' pups te krijgen, maar veel erger om bvb te fokken met zelfs enige vorm van ED. Omdat in principe voor de hond zijn levenswijze ED veel belastender is dan MDR1.

Dus altijd naar vele aspecten kijken.
Afbeelding

manonadams
Berichten: 22
Lid geworden op: 17-07-2011 18:49

Bericht door manonadams » 22-07-2011 11:03

Daar heb je helemaal gelijk in! HD en ED zijn erg pijnlijk en beperkend voor de hond. MDR-1 is ook lastig, maar ze kunnen er oud mee worden als je je aan de regels houdt.
If it's wrong to love my dog, i don't want to be right

monica
Berichten: 819
Lid geworden op: 01-07-2009 23:20

Bericht door monica » 22-07-2011 14:46

manonadams schreef:Daar heb je helemaal gelijk in! HD en ED zijn erg pijnlijk en beperkend voor de hond. MDR-1 is ook lastig, maar ze kunnen er oud mee worden als je je aan de regels houdt.
ben ik helemaal mee eens HD enED zijn pijnlijke aandoeningen voor de hond MDR1 is alleen gevaarlijk voor onwetende dierenartsen maar kan de hond gemakelijk een goed en lang leven hebben
vele fokkers hebben bang van testen omdat ze dan met mindere dieren kunnen fokken en dus minder geld opbrengen maar (ze gaan dan wel onozel doen op show als er een hond is die 1 tand ondbreekt) die mag dan niet voor de fok gebruikt worden terwijl die hond daar ttaal geen last van heeft en zal hebben !!!!
ok ge moet ook niet gaan fokken met honden met tandfouten want dan krieert ge altijd maar meer tandfouten dat wel
ik wil maar zeggen daar doen de (shouwhond fokkers dan moeilijk over)maar hun eigen honden niet laten testen op ED omdat het zogezegd nog niet moet van de club dat vinden ze niet erg !!!!!!!!!!!!! wat voor mij veel belangerijker is
ieder zijn idee natuurlijk hierover
maar bij mij primeert de gezondheid van de hond zoals HD ,ED,MDR1 OOG en oortest die zijn het belangerijkste schoonheid komt hier op de laatste plaats vind ik liever een gezonde hond die mischien geen schoonheidprins of prinsses word maar wel heel gezond door het leven kan gaan dan eentje die alle shows wind en half kreupel is op zijn 5 jaar of vroeger omdat de fokker het niet nodig vind te laten testen en ze alleen maar shows lopen tot de hond in open klasse is en ze er kunnen mee fokken!!!!!!
Afbeelding

Muraco
Berichten: 49
Lid geworden op: 15-05-2011 12:31

Bericht door Muraco » 22-07-2011 22:58

Maar jullie hebben het ook over oogtesten, bij mijn weten is dat nog niet zo'n probleem.
Ik zie wel dat Epi en DM problemen kunnen opleveren....alleen zo jammer dat Epi nog niet goed getest kan worden....ja momentopnames, maar verder...

Ik wist overigens nog niet dat MDR1 via het wangslijm getest kon worden...onze Mike is 4,5 jaar geleden getest, toen was dat nog een erg dure test waarbij een klein beetje bloed uit de voorpoot getrokken moest worden en daarna werd het naar Duitsland gestuurd.
Groetjes Diana en een poot van Mike

Voica
Site Admin
Berichten: 1232
Lid geworden op: 09-12-2008 08:04

Bericht door Voica » 23-07-2011 06:52

Muraco schreef:Maar jullie hebben het ook over oogtesten, bij mijn weten is dat nog niet zo'n probleem.
Ik zie wel dat Epi en DM problemen kunnen opleveren....alleen zo jammer dat Epi nog niet goed getest kan worden....ja momentopnames, maar verder...

Ik wist overigens nog niet dat MDR1 via het wangslijm getest kon worden...onze Mike is 4,5 jaar geleden getest, toen was dat nog een erg dure test waarbij een klein beetje bloed uit de voorpoot getrokken moest worden en daarna werd het naar Duitsland gestuurd.
Mijn pups zijn op 5 weken allemaal bloed genomen, in de nek.

De bloedstalen zijn naar het Labo (dierenkliniek, unief) in Gent gegaan.
En kost zo'n 40 euro stuk.

Ik test; op HD,ED,SD (ook polsen, rug, tanden zijn geröngtend) , DNA, Ogen, MDR1, Oren (Bear-test)...

Persoonlijk vind ik dat al heel wat meer dan sommige fokkers doen.

Epi en DM mag je gerust meer uitleg overgeven ! Wil ik wel weten wat je kan testen , hoe en waar enz...you never know hé...
Afbeelding

Linsay
Berichten: 287
Lid geworden op: 07-02-2010 10:40

Bericht door Linsay » 23-07-2011 08:22

Idd, wat is Epi en Dm?
Want ik heb er nog nooit van gehoord :oops:
En ik hoop dat we hier nu geen zorgen moeten gaan maken :lol:

pazzuzzu
Berichten: 493
Lid geworden op: 10-12-2008 19:32

Bericht door pazzuzzu » 23-07-2011 10:37

Awel …. Linsay, ik volg je redenering. Ik vind het nu al waanzinnig welke testen die sukkeltjes op zo’n jonge leeftijd moeten ondergaan.
Ik begrijp ergens wel dat je zoveel mogelijk risico’s op aandoeningen wil vermijden maar is ‘r op den duur nog wel een grens ??
Voor leken als wij is meer dan 50% wat hierboven, als testen, vermeld staat ronduit chinees ; maar als je het ‘goed’ wil doen kunt je het niet negeren.
Nogal wat jaren geleden heb ik Husky’s gehad ; geen enkele test is op die pups uitgevoerd geweest.
Ik begrijp ook wel dat door de jaren heen en heel doorgedreven kweek van broodfokkers er zeker een pak aandoeningen zijn ontstaan, ik wordt daar een beke —> (understatement van de dag)moedeloos van.
Zal ik ies iet weinig origineel ‘zeggen’ ? IK HAAT BROODFOKKERS !!!
Die verkloten alles !!! (sorry voor m’n plat woordgebruik maar moet even frustraties ventileren) :x :x :x
Wat ben ik gelukkig dat ik nog mensen à la Monica en Jeniffer ben tegengekomen die het nog goed menen. Alleen jammer dat ook jullie, als goedbedoelde & eerlijke fokkers, mede 'het slachtoffer' zijn hetgeen broodfokkers verknoeien.

Plaats reactie