mdr-1 defect

Heb je vragen of medische weetjes, plaats ze dan hier.
manonadams
Berichten: 22
Lid geworden op: 17-07-2011 18:49

mdr-1 defect

Bericht door manonadams » 18-07-2011 11:21

Hoi,
Zijn er mensen die ervaring hebben met een Witte Herder met het mdr-1 defect? Blizzard is nu 4 maanden en ik weet sinds een paar dagen dat hij lijder is. Heb inmiddels een lijst met geneesmiddelen en stoffen die hij niet mag hebben.
Vind het best eng. Het lijkt me steeds weer een risico als hij eens medicijnen nodig heeft het het schijnt dat niet elke dierenarts goed bekend is met het mdr-1 defect.
Verder hoop ik nog meer broertjes/zusjes van Blizzard te kunnen vinden. Ze zijn geboren op 19 maart bij meneer Konijn in Lunteren. Geen officiële fokker. Over het mdr-1 verhaal is mij daar niets verteld. Of de fokker wist het zelf niet, of het is bewust verzwegen. Mensen die daar vandaan een pup hebben: laat hem testen. De ouders moeten allebei drager zijn van dit defect, anders kunnen zij nooit een lijder voortbrengen. En het is dus heel belangrijk om te weten, omdat de hond, als hij drager of lijder is, in het ergste geval kan overlijden aan medicijnen, zoals bijv. een ontwormingsmiddel.
If it's wrong to love my dog, i don't want to be right

Linsay
Berichten: 287
Lid geworden op: 07-02-2010 10:40

Bericht door Linsay » 18-07-2011 12:10

Ohnee, wat eng voor je!
Maar zolang je rekening houdt met de lijst kan er weinig gebeuren denk ik.
Dat is nog een reden waarom ik een ZH moest hebben met stamboom!
Hopelijk vind je broers en zusjes en hopelijk wordt er hier niet uit verder gefokt...

manonadams
Berichten: 22
Lid geworden op: 17-07-2011 18:49

Bericht door manonadams » 18-07-2011 12:31

Nee, ik hoop ook dat er niet mee verder gefokt wordt. Heb wel ergens gelezen dat er, vanwege gebrek een goeie dekreuen in Nederland, gewoon gefokt wordt ondanks mdr-1. Alleen HD en ED hebben prio.
Denk wel dat een erkende en goede fokker niet fokt met mdr-1 dragers en/of lijders. Het risico is toch wel erg groot als je de hoeveelheid middelen bekijkt die ze niet mogen hebben. Hoewel mijn dierenarts ook een foutje maakte met een ontwormingsmiddel. Maar ik had zo mijn twijfels en heb het niet gegeven. Was maar goed ook, ging om ivermectine.
If it's wrong to love my dog, i don't want to be right

gotcha
Berichten: 1258
Lid geworden op: 02-06-2009 15:11

Bericht door gotcha » 18-07-2011 16:02

ivermectine kreeg ons Gotcha voor Demodex is dit een ontwormingsmiddel?
Lijkt mij nogal een zwaar middeltje om aan een pup te geven als ontworming.In de bijsluiter wordt er zelfs verwittigd dat dit bij collie's enz.een gevaarlijk middel kan zijn.
Goed dat je het niet gegeven hebt :wink:

Voica
Site Admin
Berichten: 1232
Lid geworden op: 09-12-2008 08:04

Bericht door Voica » 18-07-2011 17:47

Ivermectine; wordt nog door weinig DA's gegeven of voorgeschreven; de DA's die op de hoogte zijn van MDR1 want er zijn nog veel Da's die er niet van op de hoogte zijn, jammer maar helaas. Nochthans horen die zich naar mijn normen steeds bij te scholen.
Afbeelding

Muraco
Berichten: 49
Lid geworden op: 15-05-2011 12:31

Bericht door Muraco » 21-07-2011 16:53

Pardon, gebrek aan goeie dekreuen in Nederland?
We stikken in Nederland van de dekreuen waarvan het merendeel vrij is van het MDR1 gen defect.
Zelf heb ik een goedgekeurde dekreu die drager is, hij mag dus alleen vrije teefjes dekken, maar goed, eerlijk is eerlijk, als ik een vrije teef had, ging mijn voorkeur wel uit naar een vrije reu.

Wat betreft die invermectine en zo, hou ook rekening met zaken als ontworming, want honden die lijder zijn, verdragen lang niet alle soorten.
Groetjes Diana en een poot van Mike

manonadams
Berichten: 22
Lid geworden op: 17-07-2011 18:49

Bericht door manonadams » 21-07-2011 17:05

Tja, dat is mij ook maar verteld. Maar idd, met een drager mag wel gefokt worden als de andere ouder vrij is. Maar als het goed is, kun je dan alleen een drager voortbrengen en nooit een lijder. Of klopt mijn informatie dan niet?
Uiteraard is het niet mijn bedoeling om iemand te beledigen, want er zijn zeker goede dekreuen.
Het is zeker opletten wat medicatie betreft en Blizz zal er ongetwijfeld oud mee kunnen worden (wou bijna zeggen100, maar da's helaas onmogelijk). Maar toch blijf ik het een eng iets vinden. Ik ben ook niet alwetend en soms moet je vertrouwen op een dierenarts. In noodgevallen heb je geen tijd om rustig het internet na te snuffelen of een andere mening te vragen.
If it's wrong to love my dog, i don't want to be right

monica
Berichten: 819
Lid geworden op: 01-07-2009 23:20

Bericht door monica » 21-07-2011 18:11

manonadams schreef:Tja, dat is mij ook maar verteld. Maar idd, met een drager mag wel gefokt worden als de andere ouder vrij is. Maar als het goed is, kun je dan alleen een drager voortbrengen en nooit een lijder. Of klopt mijn informatie dan niet?
Uiteraard is het niet mijn bedoeling om iemand te beledigen, want er zijn zeker goede dekreuen.
Het is zeker opletten wat medicatie betreft en Blizz zal er ongetwijfeld oud mee kunnen worden (wou bijna zeggen100, maar da's helaas onmogelijk). Maar toch blijf ik het een eng iets vinden. Ik ben ook niet alwetend en soms moet je vertrouwen op een dierenarts. In noodgevallen heb je geen tijd om rustig het internet na te snuffelen of een andere mening te vragen.
met een drager mag idd gefokt worden op voorwaarde dat de partner vrij is
dan kunnen er alleen maar dragers uit voortkomen geen lijders alsook evenveel pups die vrij zullen zijn zal zo een beetje half half zijn dat de pups drager en vrij zullen zijn
Afbeelding

manonadams
Berichten: 22
Lid geworden op: 17-07-2011 18:49

Bericht door manonadams » 21-07-2011 20:24

Lopen dragers evenveel risico met medicatie als lijders? Want ik denk dat je dragers ook niet zo maar alles kunt geven. Of overlijden dragers minder snel of vaak dan lijders? Ik vind het verschil zo minimaal lijken, of beoordeel ik dat verkeerd?
Heb ik nog een vraag, misschien kun je me helpen.
Mijn drie honden drinken uit dezelfde waterbak. Als één van mijn honden antibiotica krijgt, moet ik dan Blizzard uit een andere bak laten drinken, of kan hij er door het water niets van binnen krijgen?
If it's wrong to love my dog, i don't want to be right

Voica
Site Admin
Berichten: 1232
Lid geworden op: 09-12-2008 08:04

Bericht door Voica » 21-07-2011 20:26

Dan zou ik er voor zorgen dat hij niet uitdezelfde bak kan drinken !!

Of antibiotica op een andere manier toedienen.

En ja ook 'dragers' zijn gevoelig.
Afbeelding

Plaats reactie