Ushi laten sterilliseren?

Heb je vragen of medische weetjes, plaats ze dan hier.
Linsay
Berichten: 287
Lid geworden op: 07-02-2010 10:40

Ushi laten sterilliseren?

Bericht door Linsay » 01-07-2011 06:00

Krijg al de krop in de keel als ik er nog maar aan denk dat men meisje onder het mes moet.
Maar we zitten met een dilemma. Het vriendje zegt ''Laten we Ushi sterilliseren'' en ik zeg ''slik'' :lol:

Waarom? Ze is nu net voor de tweede keer loops. Dat wil zeggen 3 weken geen agility en 3 weken geen gehoorzaamheid. Hier zitten er geregeld opvangers, en ja, ook wel eens een intacte reu (ik ben voorzichtig, ze gaan niet samen) Maar toch zit die schrik er enorm in he!
Complicaties op latere leeftijd, mamatumoren, baarmoederontsteking enz enz
En we hebben helemaal geen fokplannen met haar...


Waarom niet? Haar buik moet verdorie open eh! :shock:
Er kan dus vanalles scheef gaan, niet ontwaken, ontstekingen, mss wel fouten!
En haar gedrag en vacht? Wat gebeurt daarmee, ze is zo ontzettend mooi. Da gaat naar de vaantjes zijn zeker? En gaat ze veranderen van karakter?

Eigenlijk had ik haar liever zo gelaten, zolang er niets mis is, blijven ze eruit. Maar Thijs doet me twijfelen eh... Zou het beter zijn? Mss beter niet?

Voica
Site Admin
Berichten: 1232
Lid geworden op: 09-12-2008 08:04

Bericht door Voica » 01-07-2011 13:03

Ik zou zeggen zo laten...

Mamatumoren, baarmoederonstekingen; is het dat niet is het wel een ander soort kanker of ziekte waar ze uiteindelijk tegen verliezen.

Ik heb 4 teven, 3 geholpen;

Voica, heeft ontsteking gehad en is op haar 8 jaar geholpen.
Vixie, is zeer vroegtijdig geholpen ; uit medisch onderzoek bleek dat het serieus fout zat , dus onmiddelijk laten doen.

Vienté; T'ja heeeeeeeeel lang getwijfeld; ik heb het uiteindelijk laten doen omdat haar gedrag stabieler werd voor in de roedel. Kon goed gaan , kon fout gaan... is gelukkig goed gegaan en idd in de roedel geeft dat geen problemen meer.

Vaya blijft vrij.

En de volgende teefjes zullen ook vrij blijven; tenzij het medisch nodig is of verlangt wordt van een asiel.
Afbeelding

monica
Berichten: 819
Lid geworden op: 01-07-2009 23:20

Bericht door monica » 01-07-2011 13:22

daar heeft natuurlijk ieder zijn idee over
ik ben namelijk voorstander van wel te laten sterilizeren als ge toch geen fokplannen hebt,het is voor uw situatie ook handig met uw vakantiegangers geen paniekerige nadenken van die mag er niet bij er kan iets voorvallen
ik heb hier mijn 2 teefjes laten doen xzena na haar 3 de nest en fanka heeft nooit pups gehad n ik ben blij het gedaan te hebben we kunnen nu altijd overal naartoe zonder te moeten uitkijken naar reuen,we kunnen ons het ganse jaar door amuzeren op de hondeschool zonder stop
ik heb nu wel korthaar honden maar hier zi ik geen verschil in de vacht,maar de honden zijn wel verdraagbaarder tegenover elkaar dan ervoor
wat jennifer zegt is ook waar kanker kunnen ze op alles krijgen,maar bij teven is het wel heel veel dat ze baarmoeder kanker of melklierkanker kunnen krijgen en die 2 soorten sluit ge dan wel weer uit
dat is mijn idee he u beslist natuurlijk zelf
Afbeelding

Linsay
Berichten: 287
Lid geworden op: 07-02-2010 10:40

Bericht door Linsay » 01-07-2011 13:40

Voor de gesteriliseerde teefjes, worden die slomer?
Ik doe graag agility met haar en hoop er mss ook eens een paar wedstrijden mee te doen, we gaan ook fietsen en zwemmen.
Zou ze luier worden denk je? Of blijft dit hetzelfde?

triske
Berichten: 17
Lid geworden op: 25-07-2009 15:28

Bericht door triske » 01-07-2011 13:53

Wij hier (pazzuzzu & ik) zijn het volledig eens met monica haar stelling.
En we spreken ook uit ervaring.
Onze Kane (6 jaar) & Nikki (5 jaar) zijn beiden geholpen, en we kennen het einde van ons geluk & rust nie. Eerst hadden we onze Kane laten kastreren in de naïeve gedachte dat dit het probleem tussen Kane & Nikki zou oplossen.
Je moet weten dat Kane & Nikki zeer kort familie van elkaar dus zij kunnen absoluut niet kruisen.
Dus om verder te gaan onze Kane was dus geholpen en bij de eerstvolgende loopsheid van ons Nikki liep het al goed fout. Kane kroop evengoed op Nikki tot de sloor onder mijn auto stak. Daarmee besloten we onmiddellijk om haar ook te laten helpen ; een beslissing waar we tot op de dag van vandaag heel gelukkig zijn.
Wij zijn immers toch niet het 'kweekers-type'
Tussen die 2 gaat het nu heel goed en ik ben er van overtuigt dat de voordelen van sterelisatie/castratie sterk overwegen op de eventuele nadelen.
Just my 2 cents.
(tijdelijke auteur : pazzuzzu) ;-)

Esra/Olandra
Site Admin
Berichten: 374
Lid geworden op: 08-11-2010 22:41

Bericht door Esra/Olandra » 01-07-2011 15:01

Ik laat ze niet sterliseren enkel op medi gronden dat is toen ook bij Esra gedaan
Afbeelding
Gr Marianne
Knuffels van Olandra en Wakita
Esra in ons hart en in onze gedachten

triske
Berichten: 17
Lid geworden op: 25-07-2009 15:28

Bericht door triske » 01-07-2011 15:28

Linsay schreef:Voor de gesteriliseerde teefjes, worden die slomer?
Ik doe graag agility met haar en hoop er mss ook eens een paar wedstrijden mee te doen, we gaan ook fietsen en zwemmen.
Zou ze luier worden denk je? Of blijft dit hetzelfde?
Linsay : Ons Nikki is een ware duivel die we bijna gedurig rustig moeten houden ; maw haar sterelisatie heeft haar helemaal niet slomer, luier of minder actief gemaakt ; ge moogt gerust een kijkje komen nemen. Trouwens Monica's Fanka die een zus is van Nikki is nog een staaltje erger, vraag maar na.
Met onze Kane is het ,op zijn manier, geen haar anders. Kane is altijd nen rustigen van aard geweest. Als hij niet moet lopen zal ie zich zeker nie overzetten, en 'werken' doet ie al helemaal niet graag. Daar waren we op de hondenschool al achter gekomen.

Daarmee vermoed ik dat dit een beetje van hond tot hond afhangt. Als je een, graag werkende, actieve of ondernemende hond hebt zal daar, naar mijn inziens, niet veel aan veranderen. Maar ik ga niet zweren dat mijn mening voor algemeen kan aangenomen worden ; ik geef je hier enkel onze ervaring rond castratie/sterelisatie.

Tanja
Berichten: 604
Lid geworden op: 09-12-2008 22:13

Bericht door Tanja » 01-07-2011 18:36

ik heb het hier ook al laten doen eerst bij mijn teef en zij was totaal niet veranderd alleen dan dat ze dikker werd maar dat was in haar geval wel goed.
Nu heb ik 2 jaar geleden mijne langharige reu laten doen en hij is ook verdraagzamer geworden ten opzichte van andere honden das positief. Hij gaat ook mee aan de fiets en ik ga er ook mee inline skaten hij is er dus ook niet slomer op geworden. Zijn pels is beter dan voor de castratie dus daar moet je het ook al niet voor laten.
Met andere woorden ik ben ook voorstander om het wel te laten doen als je toch niet fokt.
En zo kunnen er ook geen ongewenste pups komen :lol:
Afbeelding
Groetjes Tanja

gotcha
Berichten: 1258
Lid geworden op: 02-06-2009 15:11

Bericht door gotcha » 01-07-2011 19:39

Gotcha is ook gesteriliseerd en vrij jong zelfs.Neem van mij aan dat zij echt nog heel aktief is.

Onlangs nog een pluimpje van de da gekregen omdat haar gewicht onder controle blijft.(we letten er wel op).

Juist een beetje reserve aan de heupen.Net zoals bij het vrouwtje antwoordde ik :lol: :lol: :lol: :lol:

De vacht,is nog steeds ok.

Karakterverandering kunnen we gezien haar jonge leeftijd niet vergelijken.
Wel kunnen we zeggen als ze idd wat zachter worden door geholpen te zijn,willen we zelfs niet weten hoe ze ongesteriliseerd zou geweest zijn :lol: (grapje)

Tja de beslissing neem jezelf natuurlijk.
Het uitsluiten van bepaalde kankers is toch wel èèn van de voordelen die belangrijk zijn aan steriliseren.

Voica
Site Admin
Berichten: 1232
Lid geworden op: 09-12-2008 08:04

Bericht door Voica » 01-07-2011 21:32

Linsay schreef:Voor de gesteriliseerde teefjes, worden die slomer?
Ik doe graag agility met haar en hoop er mss ook eens een paar wedstrijden mee te doen, we gaan ook fietsen en zwemmen.
Zou ze luier worden denk je? Of blijft dit hetzelfde?
Vixie is alles behalve SLOOM !! t'is nen Adhd'er eerste klas :lol: :lol:
Dus in mijn ogen niet néén... :lol:
Afbeelding

Plaats reactie