Ushi laten sterilliseren?

Heb je vragen of medische weetjes, plaats ze dan hier.
Linsay
Berichten: 287
Lid geworden op: 07-02-2010 10:40

Bericht door Linsay » 04-07-2011 19:00

Muraco schreef:Ik ben zelf van mening dat men niet moet snijden in een gezonde hond.

Als ze last hebben van de loopsheid, dan is het anders, dan is het zoals Esra/Olandra ook zegt om medische redenen, maar anders zou hier geen ene teef worden geholpen.

Nu heb ik zelf nog geen teven, maar wel genoeg in mijn familie/omgeving waar ik mijn mening grotendeels op heb gebaseerd.

Wat betreft de sport, sja, als ze op haar top zit, dan kan je er niet mee sporten, maar verder is het maar anderhalve maand in het jaar dat je niet kunt sporten, wat stelt dat nu voor?!

Sterilisatie heeft ook nadelen, ik heb hier in de trimsalon een witte herder rondlopen, langstock en gecastreerd, die heeft een megadikke vacht gekregen, is wel wat slomer.
Ze kunnen dikker worden en als het om wat onzekere honden gaat, kan het karakter ten nadele veranderen...hoeft niet, het kan.

Waarmee ik wil aangeven dat ook al hebben veel honden er baat bij, er altijd honden zijn bij wie dat niet zo is.

Als je nog zo twijfelt als nu, dan zou ik persoonlijk wachten tot ze helemaal volwassen is (begrijp ze nu nog vrij jong is?) en dan pas een definitieve beslissing nemen (dus met 2,5/3 jaar).
heeft dat niet ook grotendeels te maken met hoe je jou hond laat ''gaan''. Als je met een gesterilliseerde of gecastreerde hond niks doet, dan kan die idd sloom worden. Maar als je ze sportief houdt?
Het haar maakt me eigenlijk het minst van al uit, ik zie graag een dikke vacht en meer haar verliezen dan ze nu doet, kan wss niet.
Ik zou haar nu nog niet laten doen hoor.
Kennen jullie iets van kijkoperatie bij sterillisatie?
De fokster raad me dit aan...

Voica
Site Admin
Berichten: 1232
Lid geworden op: 09-12-2008 08:04

Bericht door Voica » 04-07-2011 19:35

Kijkoperatie niet neen, maar is het niet zo dat ze bij kijkoperatie gewoon de eileiders doordoen, maar bvb niet de baarmoeder uithalen enz.

Wat voor nut heeft het dan als je het laat doen om 'baarmoederontsteking' en 'kanker' te voorkomen.
Afbeelding

pazzuzzu
Berichten: 493
Lid geworden op: 10-12-2008 19:32

Bericht door pazzuzzu » 05-07-2011 07:25

wat is 'r mis met een langhaar met dikke vacht ??
Als je een langhaar wil weet je op voorhand dat je 'werk' met de vacht zult hebben. Onze Kane is een korthaar met ook heel dikke vacht. Ik vind het persoonlijk een plezier om alle dagen mijn hond te mogen borstelen ; het bevorderd mijn contact met m'n hond en, omdat ik hem dat als pup reeds geleerd heb, laat ie zich zeeeeeeer gewillig verzorgen ; hij geniet 'r zelfs van.
Als ik een borstelbeurt geef dan zit ik ook geen uren te kammen totdat mijn hond het beu is. Elke dag doe ik een beetje en uiteindelijk is het voor iedereen een stuk aangenamer.
Tegen de sloomheid zijn reeds voldoende argumenten tegen gegeven.
Hun eventuele toename aan gewicht heb je als eigenaar volledig zelf in handen.

@ linsay waarom een kijkoperatie ? Hierbij volg ik volledig de argumentatie van Voica. Bij sterelisatie is het juist de bedoeling dat de teef in kwestie haar baarmoeder wordt weggenomen om ontstekingen te vermijden.

@ Muraco : snijden in een gezonde hond vind ik wat kort door de bocht, uiteraard ieder zijn mening. Inidien je niet kweekt met je teef en ze krijgt baarmoeder ontsteking zal je hond verre van gezond zijn vrees ik.
De operatie wordt dan een heel pak zwaarder met veel meer complicaties van dien.

Muraco
Berichten: 49
Lid geworden op: 15-05-2011 12:31

Bericht door Muraco » 05-07-2011 09:22

Dan zeg ik het zo...hoeveel niet gesteriliseerde honden krijgen verhoudingsgewijs problemen?

Bedoel, er wordt al snel gezegd van anders krijgen ze dat of dat...maar hoeveel % krijgt dat dan daadwerkelijk?
Is dat 1 op de 5 of 1 of de 10 of misschien zelfs maar 1 of de 20?

Net als dat ik wel hoor van we nemen een nestje, want dat is zo goed voor een teef, dan krijgt ze minder last van haar binnenste...maar dat is ook alweer achterhaald.
Toch gebruiken veel mensen die wel eens een nestje voor de leuk (of voor het geld) willen dat excuus maar wat graag.
Groetjes Diana en een poot van Mike

monica
Berichten: 819
Lid geworden op: 01-07-2009 23:20

Bericht door monica » 05-07-2011 11:57

Muraco schreef:Dan zeg ik het zo...hoeveel niet gesteriliseerde honden krijgen verhoudingsgewijs problemen?

Bedoel, er wordt al snel gezegd van anders krijgen ze dat of dat...maar hoeveel % krijgt dat dan daadwerkelijk?
Is dat 1 op de 5 of 1 of de 10 of misschien zelfs maar 1 of de 20?

Net als dat ik wel hoor van we nemen een nestje, want dat is zo goed voor een teef, dan krijgt ze minder last van haar binnenste...maar dat is ook alweer achterhaald.
Toch gebruiken veel mensen die wel eens een nestje voor de leuk (of voor het geld) willen dat excuus maar wat graag.
wel hier is mijn antwoord daarop
ik heb al veel honden gehad de meetste teven en ik kan u verzekeren dat er veel van de teven problemen hebben gehad van schijnzwanger (dat is dan dat de mensen zeggen laat ze een nestje hebben dann is dat gedaan mar dat is dus larry en apekool dat klopt niet)ik heb er ook verschillenden ge had die baarmoeder of barmoederhals ontstekng en melklierontsteking hebben gehad kan komen dor alles en nog wat bijv veel zwemmen in stilstaand water
ik was er vroeger ook tegen sterilizeren ik had ook dat idee een gezonde hond mag van mij alles houden,maar als ik dan zie wat een problemen dat geeft met die onstekingen en schijnzwangerschap dat tenslotte ook niet handig is voor de hond en ook niet voor de portemoné want kost ook wat geld voor al die medicatie voor het te genezen
voor de sport moet ge het idd niet doen voor die 6 weken op een jaar mag dat geen optie zijn ben ik met u eens
maar dan zijn er ook weer teefjes die om de 3 maand loops zijn is ook niet gezond
wat linsey zegt een hond is zoals ge hem maakt is ook juist als ge niets doet met de hond word hij sloom en dat heeft niets te maken met sterilizatie aktieve mensen hebben aktieve honden (als ze aktief zijn met de hond):)
een kijkoperatie is zoals eerder al vermeld alleen de eierstokken die worden doorgeknipt dus de loopsheid blijft en de kans op ontseking en kanker ook dus mijn oordeel is dit een oplossing voor niet zwanger te geraken dat is al maar als u de prijs vergelijkt van kijkoperatie en de andere is er niet veel verschil en ze moeten voor beide verdooft worden
dat is mijn gedacht u beslist natuurlijk waar u u het beste bij voelt
Afbeelding

gotcha
Berichten: 1258
Lid geworden op: 02-06-2009 15:11

Bericht door gotcha » 05-07-2011 12:51

Die èèn op de twintig zal dan toch niet de mijne zijn,daarmee wil ik zeggen dat ik het wel belangrijk vind om bepaalde kankers te voorkomen.
Niet alle oorzaken natuurlijk dat weet ik ook. :wink:

Zoveel houd die operatie niet in hoor Linsay,de volgende dag was Gotcha al terug speels.En ze kreeg ook pijnstillers moest het nodig zijn.Ik begrijp natuurlijk je bezorgdheid 8)

Ik ken er echter ook eentje die na haar sterilisatie meer last kreeg van incontinentie.Aan alles zijn voor- en nadelen.

Even alles op een rijtje zetten zal over dit onderwerp niet gemakkelijk zijn.Daar de meningen hierover niet alleen verschillend zijn,maar tevens veranderen in verloop van tijd.

Zo zou men vroeger ook niet een sterilisatie uitvoeren voor de eerste loopsheid.Of zoals eerder vermeld dat je eerst best een nestje moet hebben. terwijl dat ook al achterhaald is. :wink:

pazzuzzu
Berichten: 493
Lid geworden op: 10-12-2008 19:32

Bericht door pazzuzzu » 05-07-2011 14:31

quote muraco :Toch gebruiken veel mensen die wel eens een nestje voor de leuk (of voor het geld) willen dat excuus maar wat graag.

ik moet nog den eersten hobbykweker tegenkomen die er rijk is van geworden of, tenminste indien je het op een behoorlijke manier wil doen, er ne 'goeie stuiver' aan heeft overgehouden.

Per slot zijn we nog steeds met levende wezens bezig dus geen enkele stelling is in principe een constante. Ik bedoel het is niet omdat je je teef laat helpen dat ze geen kanker kan/zal krijgen. Het omgekeerde is even waar : het is niet omdat je je teef 'heel' laat en niet laat dekken dat ze per definitie baarmoederkanker zal krijgen. Er zullen altijd uitzonderingen zijn & blijven. Maar ik denk dat de aangehaalde stellingen wel algemeen een representatief beeld geven.

Esra/Olandra
Site Admin
Berichten: 374
Lid geworden op: 08-11-2010 22:41

Bericht door Esra/Olandra » 05-07-2011 17:08

Ik heb meer teven gehad nooit geen last gehad alleen Esra en die heb ik laten helpen
Afbeelding
Gr Marianne
Knuffels van Olandra en Wakita
Esra in ons hart en in onze gedachten

Linsay
Berichten: 287
Lid geworden op: 07-02-2010 10:40

Bericht door Linsay » 06-07-2011 09:20

Ik vind het allemaal maar beangstigend :oops:
Aan de ene kant denk ik... Laat ons nog een paar jaar wachten.
Maar nu is ze jong en zal ze vlug herstellen. Als ik haar dan TOCH ga laten doen, beter als ze een jaar of 2 is dan al 6?
Dat van die kijkoperatie wist ik niet, de fokster zei me dat.
Maar het is idd nutteloos...

Ik denk dat ik het niet ga doen. Och ik weet het niet. Maar ik denk het niet.
Nog ff een bijkomend vraagje, Ushi is nu dover dan anders.
Ze heeft nog nooit weg gelopen.
Maar zou ze evt, nu ze loops is durven opeens van me weglopen?
Kheb lik schrik om ze mee te nemen op wandeling daarvoor :oops: :lol:

Tanja
Berichten: 604
Lid geworden op: 09-12-2008 22:13

Bericht door Tanja » 06-07-2011 18:12

Linsay schreef:Nog ff een bijkomend vraagje, Ushi is nu dover dan anders.
Ze heeft nog nooit weg gelopen.
Maar zou ze evt, nu ze loops is durven opeens van me weglopen?
Kheb lik schrik om ze mee te nemen op wandeling daarvoor :oops: :lol:
als ze dat nog nooit gedaan heeft zal ze dat nu ook niet doen, ma je moet wel opletten met reuen die haar gaan willen volgen als je er al tegen komt op je wandeling.
Mijn teef luisterde altijd loops of niet en ik heb haar ook pas op latere leeftijd laten steriliseren.
Afbeelding
Groetjes Tanja

Plaats reactie