Allergie

Heb je vragen of medische weetjes, plaats ze dan hier.
KarinBaselmans
Berichten: 69
Lid geworden op: 09-12-2008 16:56

Allergie

Bericht door KarinBaselmans » 06-12-2010 16:28

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje en ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen. Sinds lange tijd heeft Chico al last van een zogenaamde frustratie poot. Hij likt de onderkant van zijn pootje helemaal kapot en trekt de haren eruit. De dierenarts kon hier verder ook niets aan doen en gaf aan dat ik het goed schoon moest houden en er vaseline op moest doen.

Nu sinds een paar weken is Chico bezig om bij 4 zijn poten kapot te likken. Ook schuurt hij veel vaker met zijn kop over de vloerbedekking en heeft hij veel jeuk aan zijn oren. Na enig speurwerk op het internet kwam ik tegen dat dit op een allergie kon duiden. Bijvoorbeeld een allergie voor huisstofmijt, graspolen of plastic.

Morgen heb ik hiervoor een afspraak bij de dierenarts. Wat zij kunnen doen is een bloedtest en als daar een allergie uitkomt een hele dure behandeling.

Als iemand hier ervaring mee heeft en misschien tips hoor ik het graag.
Ik heb ook een foto erbij gedaan van 1 van zijn pootjes. Hoop dat het een beetje te zien is.

Afbeelding
Karin

gotcha
Berichten: 1258
Lid geworden op: 02-06-2009 15:11

Bericht door gotcha » 06-12-2010 18:01

Met het resultaat van de allergietest kan je gewoon het eten,of andere dingen aanpassen.Een dure behandeling,tja soms is het zo'n simpel iets dat medicatie niet nodig is of maar een tijdelijke behandeling treft.

Grasallergie is meer in het voorjaar,zomer ken een sharpei die daar gevoelig voor is(ook via een allergietest bepaalt).En nu dit seizoen geen last heeft.Haartjes terug gegroeid.

Zou het niet door de extreme koude,sneeuw enz...komen.?
Of zelfs door de vaseline,maar dat verklaart de oren en snuit niet natuurlijk.
Ik hoop dat de da uitsluitsel kan geven.

Quinci'tje
Berichten: 123
Lid geworden op: 12-10-2009 17:17

Bericht door Quinci'tje » 07-12-2010 18:32

Ons Sloeber likt ook vaak aan haar poten (de 2voorste) en zien dus ook helemaal roos. Nu het is nu niet zo erg dat zij ook haar haren begint uit te trekken.
Hoop dat de dierenarts er raad met weet

gotcha
Berichten: 1258
Lid geworden op: 02-06-2009 15:11

Bericht door gotcha » 07-12-2010 19:12

is alles goed verlopen bij de da,wanneer heb je resultaat van de allergietest? :wink:

KarinBaselmans
Berichten: 69
Lid geworden op: 09-12-2008 16:56

Bericht door KarinBaselmans » 07-12-2010 20:11

Ik ben net bij de dierenarts geweest en zij vond vooralsnog een allergietest overbodig omdat het volgens haar het meest lijkt op een voedselallergie. Ze heeft verder gekeken of hij geen vlooien had (had ik natuurlijk zelf ook al gedaan) en zijn anaalklieren gecontroleerd maar hier was allemaal niets mis mee.
De verschijnselen zouden het meest passen bij een voedselallergie. Chico mag daarom vanaf nu ook alleen nog maar speciale brokken krijgen en verder helemaal niets anders. Best lastig voor een hond die normaal gesproken alles mee eet :(
Na 6 weken zouden de klachten over moeten zijn. Dan zou het ook duidelijk zijn of het inderdaad een voedselallergie is anders kan een allergietest alsnog uitgevoerd gaan worden.
Voor de jeuk heeft ze een prednisonkuur van 4 weken meegegeven en voor zijn oren (was toch alweer een flinke oorontsteking) een zalfje.

Hopelijk gaat het hiermee snel de goeie kant op!
Karin

vamp
Berichten: 115
Lid geworden op: 20-11-2010 13:07

Bericht door vamp » 07-12-2010 20:42

Ik weet niet wat je voert hoor normaal maar wij hebben onze hond destijds overgezet op vers en voila, alle "rare" dingen waren over. Super glanzende vacht, geen tranende ogen, geen huidproblemen, helemaal niks meer.
Misschien een optie?
Een hond kan je kopen maar niet het kwispelen van zijn staart.

KarinBaselmans
Berichten: 69
Lid geworden op: 09-12-2008 16:56

Bericht door KarinBaselmans » 07-12-2010 20:56

Chico die kreeg brokken die haalde we altijd uit Belgie. Waren gewone normale brokken. Naast die brokken kreeg hij natuurlijk nog van allerlei andere dingen. De dierenarts gaf aan dat ook vers voer niet zou helpen omdat dat nog steeds al die voedingsstoffen die een allergie op zouden kunnen wekken in zitten. Dus zij adviseerde om echt de hypo allergene brokken te gaan gebruiken
Karin

vamp
Berichten: 115
Lid geworden op: 20-11-2010 13:07

Bericht door vamp » 07-12-2010 21:08

Niet om vervelend te doen, maar dierenartsen adviseren dat altijd. ;) Dat is voor hun portomonee.
Ik heb stages gelopen als dierenartsassistente dus weet dat de voeding die ze verkopen, hun daar extra bonus voor krijgen.

Vaak zie je allergieen bv voor kaas of aardappelen. Daar krijgen ze "brand" van. Daarbij zie je vaak vacht uitplukken, kale pootjes. Rode plekken op de huid en oren.

Je moet het uiteraard zelf weten hoor, maar wil je wel laten weten hoe dierenartsen denken. ;)
Een hond kan je kopen maar niet het kwispelen van zijn staart.

KarinBaselmans
Berichten: 69
Lid geworden op: 09-12-2008 16:56

Bericht door KarinBaselmans » 07-12-2010 21:16

Oke die indruk had ik niet van de dierenarts omdat ze aangaf dat ik Chico dan ook absoluut niets anders moest geven dan alleen die brokken. Anders kon ik er net zo goed niet aan beginnen.

Maar goed ik geloof inderdaad best dat ze er een bonus voor krijgen. Maar zo werkt het volgens mij met alles in het leven wel zo'n beetje.....
Ik zal er eens over nadenken wat ik ermee ga doen.
Bedankt in ieder geval
Karin

vamp
Berichten: 115
Lid geworden op: 20-11-2010 13:07

Bericht door vamp » 07-12-2010 21:45

Ik heb absoluut niet de bedoeling om negatief te praten over je dierenarts hoor. Gewoon zodat je zelf een goede overweging kan maken. Is wel zo eerlijk.
En ook logisch dat je er niks naast mag geven, anders zien ze de werking niet van het voer.
Maar dat werkt ook zo met vers natuurlijk. Daar mag je ook niks naast geven als het om allergie of iets gaat. Sowiso is het niet goed om naast vers ook bv brokken te geven of iets, omdat de spijsvertering heel anders gaat. Met vers duurt het verteren veel langer dan bij brokken. Ze hebben ook veel meer maagzuur nodig met vers als met brokken.
Stel dus dat je naar vers over zou stappen, moet je beginnen met licht verteerbaar spul. En is de hond dat gewend kan je niet ineens weer brokken geven. Nu moet ik eerlijk zeggen dat het per hond verschild hoor. Bij ons waren ze er zo aan gewend, en konden ze vrij goed hebben als ik eens wat anders bij gaf. Maar ik ken honden die dat niet konden hebben.
Die hadden bv ook voor snacks en beloningen gedroogd vers. ;)
Een hond kan je kopen maar niet het kwispelen van zijn staart.

Plaats reactie